Мошенничество в интернет
Бла-Бла Шок! (Afterday Бульдозериста)
Андрон прокинувся у невідомій йому квартирі. Спробувавши згадати все… або хоч щось, він спромігся згадати лише початок вечірки з нагоди Дня бульдозериста і бульдозеристки.
Гоу вест
Абсолютно впевнено пам’ятав він лише те, що вечірка проходила в усім відомому київському ресторані з гучною назвою…, яку він зараз чомусь ніяк не міг пригадати. Добре, але вже менш чітко пам’ятав Андрон пафосну промову генерального директора своєї контори і веселу, повну не дуже толерантних жартів, промову головного бухгалтера. Із посмішкою згадав він також і те, що після цих промов усім роздали у конвертах щедру премію у розмірі місячної зарплатні,… а потім був тост, потім ще…, потім прийшли колежанки з маркетингового відділу,… потім… потім він вже почав сумніватися у правдивості того, що згадувалося,… а останнє, що більш-менш чітко спливло з пам’яті було те, як з маркетологинями «на коня» пили пиво з дерунами біля пам’ятника Сагайдачному…
«А як ми опинилися на Подолі?» – здивувався Андрон, – «І де це я зараз?»
Він встав з незнайомого ліжка, насилу дошкандибав до вузенького віконця і, смикнувши за тоненьку жовту стрічку, розкрив блідо-блідо-бузковенькі жалюзі…
Сонце боляче вдарило у вічі.
«Цього не може бути!» – прошепотів спантеличений Андрон-бульдозерист.
«Може, – відповів недобрим голосом Андронів мозок, який вже почав оговтуватися від побаченого, – ще й як може!» «Це ж ти, – продовжив згадувати мозок, – вчора, одразу після «на коня» у Сагайдачного, сів до спійманого прямо на вулиці таксі і замість «Львівська площа» промукав водієві «погнали, бро на Львів…ик…ик». А на уточнююче питання: «Який Львів, шеф? Той, що на Заході?» відповів «Так! Погнали на захід!»
«Водій тебе тричі ще перепитував і попереджав, що то вже інший прайс буде… але ти, для переконливості, показав йому конверт із премією і востаннє, перш ніж поринути у щасливе забуття, скомандував: «гоу вест, май френд,… бабла неміряно!».
«Отакої» – тихо мукнув Андрон від здивування. У вікні перед його очима красувалася львівська Площа Ринок.
Але, яким чином, на такому автопілоті, він ще й номер у апартаментах зняти спромігся?! – то вже було чисто риторичне запитання.
Швидко оглянувши себе, Андрон дізнався, що руки-ноги у нього були все ще на місці, голова тріщала по швах, а на столику лежав вже напівпорожній, але водночас напівповний конверт з його учорашньою премією до Дня буль… буль… Різко стало зле.
Потім у кишені знайшлася банківська картка, на якій, як показав мобільний застосунок, лишалося 14 911 гривень і 17 копійок. Це вже було добре.
Із поганих новин було те, що завтра він мусить знову йти на роботу, а годинник на стіні показував вже пів на третю дня.
«Дідько! Тре якось ся домів повертати» – скомандував почавший вже адаптуватися до нової реальності втомлений мозок і на додачу тонко пожартував над учорашнім Андроном: «Го вест, кажеш? Ось тобі і гоу вест! Збирайся тепер нах… Нах остен!»
Нах остен
Порахувавши залишки премії, Андрон збагнув, що вертатися на таксі буде «ой як недешево», а от на BlaBlaCar – «саме воно». Телефон теж був на місці.
Пошаривши десь із чверть годинки на сайті BlaBlaCar, Андрон знайшов підходящого водія-попутника, який сьогодні їхав на Київ. Водій просив лише 300 гривень за місце.
«Справедлива ціна», – подумав Андрон і одразу написав водієві запит. Той відповів майже миттєво і для зручності перевів бесіду у Вайбер, написавши чомусь свій номер у чаті сайту BlaBlaCar літерами «нуль п’ятдесят вісім два чотири…».
У Вайбері Андрон швидко домовився з водієм про два задніх місця за 600. «Можна буде навіть розлягтися і зручно поспати як людина. Ще й на роботу завтра зранку встигну» – зрадів наш мандрівник.
«Під’їжджайте на Площу Ринок о восьмій», – скомандував Андрон водію. «Добре, як скажете, о восьмій, так о восьмій, – відповів водій, – але, я офіційний водій і вам потрібно спершу купити офіційний квиток на сайті».
На цій фразі Андронів мозок трохи підзавис, але після вчорашнього це було не вперше і вже не дивувало. «Офіційний квиток?» – перепитав він.
«Так! – відповів водій, – не хвилюйтеся, це не складно, я вам зараз скину у Вайбері посилання, а ви в один клік купите 2 квитки… А о восьмій я заберу вас на Площі Ринок».
«Ок», – відповів Андрон і завершивши розмову перейшов до покупки квитків.
Пройшовши за водієвим посиланням на сайт busfor-online.site, він знов трохи завис. Щось здавалося дивним. Але що?
«Буває, – відмахнувся Андрон, – після вчорашнього будь що може здатися дивним. Тре поспішати, бо вже майже третя, а мені ще десь непогано було б попоїсти та й містом Лева прогулятися, раз вже так сталося».
Сплативши за два квитка 600 гривень карткою на сайті, Андрон пішов вмиватися.
Що за…?
З’їхавши з номера, попоївши у ресторації та по-попивши кави у кав’ярні, Андрон згадав про «офіційного» водія. Вже було пів на восьму, а він ще навіть і не віддзвонився й не підтвердив бронювання, як це роблять чемні водії.
Набравши свого «офіційного» бла-бла-таксиста, Андрон почув лише «в даний момент абонент…»
«Що за…? Хто так робить? Може, мобіла розрядилася?» – почав нервувати Андрон і, посидівши ще з хвилин 15, набрав водія удруге… потім у третє і ще разів з надцять. На початку десятої вечора, зрозумівши, що водій мабуть з якихось причин не приїде, Андрон покликав офіціянтку, щоб розрахуватися за каву і дістав свій телефон, аби зайти на сайт BlaBlaCar і скасувати замовлення, а також, терміново знайти нового водія.
За мить підійшла офіціантка з терміналом. На вулиці вже стемніло, зібралися хмари і почав накрапувати холодний осінній дощ.
«Операція не є успішна. Недостатньо коштів» – повідомила дівчина з терміналом. «Дивно… гаразд… маю ще готівку» – відповів їй Андрон і розрахувавшись за каву кешем з конверту, поліз в телефоні у приложуху свого мобільного банкінгу…
«Залишок: 11 гривень і 17 копійок» – повідомила приложуха. А в історії платежів значилося: «15:02 Переказ на картку **** 1366. 600 гривень», «15:04 Переказ на картку **** 1366. 14 300 гривень».
«Ой!» – вигукнув Андрон.
«Йой!» – відгукнувся мозок, – «будеш тепер знати як «на коня» поліруватися…».
Якого дідька взагалі?
Просидівши у кав’ярні ще зо дві години Андрон таки знайшов собі нового, нормального вже водія на BlaBlaCar, який забрав його опівночі з під Львівської Опери і повіз до дому… до Києва.
По дорозі, пошаривши в інтернеті, Андрон багато чого нового для себе довідався. Почитавши про різні види шахрайства на сайті www.ema.com.ua, він зрозумів, куди зник перший водій і його кошти з картки. Стало очевидно, що зникли вони разом. Почитавши ще, він заснув на задньому сидінні авто втомлений і свідомий. Тепер він здавалося знав, як у майбутньому більше не стати таким потерпілим як він був учора.
Світало.
Чорний Білка,
спеціально для Асоціації «ЄМА»
Що хотів сказати нам автор?
1. Не переходьте у месенджери
BlaBlaCar, так само як і OLX, настирливо не рекомендують клієнтам вести діалог з водіями у сторонніх месенджерах, – тільки у чаті самого сервісу. Ця наполеглива рекомендація існує для того, щоб захистити клієнтів від усюдисущих шахраїв. Зрозумійте, жоден сервіс не зможе вас захистити від щахраїв за своїми межами.
Щоб обійти антишахрайський захист, який не дозволяє писати у чаті номери телефонів, шахраї пишуть їх словами, а не цифрами. Саме так сталося і у випадку з потерпілим Андроном.
Не переходьте у месенджери!
2. Не переходьте за посиланнями
Якщо ви не послухали рекомендацію №1 і перейшли-таки у месенджер, Вайбер, наприклад, то хоч не переходьте за посиланнями на нібито «оплату» чи «бронювання».
Тим, хто вже повівся у Вайбер, шахраї надсилають посилання, яке ззовні схоже на сайт BlaBlaCar, але лише схоже. Пройшовши за шахрайським посиланням, жертва опиниться на шахрайському (фішинговому) сайті, де і здійснить оплату.
Будьте уважні!
3. Справжній сайт BlaBlaCar один: www.blablacar.com.ua
Усі інші, як би вони не були схожі зовнішньо і за назвою– підробні!
4. Справжній сайт Busfor теж один: www.busfor.ua
Усі інші «бусфори» – не справжні! Саме на такий несправжній шахрайський сайт (busfor-online.site) і відправили героя нашої розповіді Андрона, де він і втратив свої кошти.
5. Ніколи не робіть передоплату!
Офіційно сервіс BlaBlaCar не вимагає робити жодних передоплат. Навіть, навпаки, наполегливо, заради вашої ж безпеки, рекомендує сплачувати поїздку вже на місці. Щоб обійти цей захист, шахраї вигадали відмазку про «офіційний водій» і «платіть карткою через сайт, бо… коронавірус». Або розповідають казку про пасажира, який пішов розміняти 1000 гривень і зник. Не ведіться на такі шахрайські байки.
Автор свідомо опустив деякі технічні деталі, нестачу яких одразу помітить у тексті прискіпливе око професійного шахраєборця і шахраєзнавця.
Шановні профі, ця стаття скоріше не для вас, а для трохи менш освічених у кібербезпеці громадян. Пробачте, будь ласка, нам деяке спрощення ситуації.