Мошенничество в интернет
Френд-фрод. Короткі історії про Інтернет-«друзів»
Реальні приклади френд-шахрайства в соціальних мережах для підлітків та їхніх батьків.
Старий френд
Облікові записи підлітків часто ламають. І займаються цим дорослі вже дяді, які на цій справі собаку з’їли. Такий спосіб шахрайства досить поширений у соціальних мережах та месенджерах.
«Хлопчина мій, добра душа, влетів на двісті гривень. Сидів собі у фейсбучіках, а в месенджер постукав знайомий йому хлопець і пише: «потрапив у лікарню, а на планшеті Інтернет зараз вимкнеться. Поповни мені рахунок будь ласка». Син кинув йому гроші на рахунок через термінал, а коли повернувся, то акаунт друга вже був заблокований по причині підозрілої активності».
Допоможеш мені? Чи слабО?
Шахраї – спеціалісти з обслуговування шаблонів мислення та закладених у нас природою інстинктів. У дорослому віці, захистом від шахраїв стає життєвий досвід, якого не мають ще молоді люди і підлітки.
Саме тому, і це є абсолютно логічним, що найбільшою групою ризику френд-шахрайства, згідно статистики, є хлопці 14-17 років, а новим другом – «дівчина», що просить допомоги у своєї жертви. Швидко зацікавивши юнака, «дівчина» звертається до хлопця по термінову допомогу, пояснюючи що перебуває у якійсь складній ситуації, просить позичити їй гроші, після чого зникає.
• зателефонуйте цьому другу або подрузі, та самостійно спитайте, чи дійсно тому потрібна допомога?
• поставте просте запитання, на яке шахрай, а не реальний друг не зможуть надати правильну відповідь. Наприклад, яка кликуха у фізрука?
• щоб шахраї не зламали вже власну сторінку – радимо обов’язково підключити двоетапну авторизацію (додаткове підтвердження входу за допомогою смс-паролю).
Поговори зі мною
Дівчина пропонує хлопцю приватно поспілкуватися. На короткий номер.
Така розмова буде зовсім не короткою, а її результат – дуже довгий рахунок до сплати. Особливо якщо розмова велася зі стаціонарного телефону, бо на мобільному рахунок обмежений розміром наявного балансу, а за стаціонарний телефон рахунки надходять лише наприкінці місяця і батькам.
Зареєструй мене у грі
Дівчина знайомиться із хлопцем у соцмережі. Дуже швидко вони вже щільно і довірливо спілкуються онлайн. Ще через деякий час «подруга» просить хлопця допомогти їй з реєстрацією на якомусь розважальному ресурсі або у грі. Головна деталь –зареєструвати її вона просить на мобільний номер хлопця, бо її мобілка начебто зламалася, або злі батьки телефон відібрали…
Коли хлопець-жертва зареєстрував її, то просить надати їй смс-код що надійде хлопцеві на телефон. Отримавши цей код, шахрай, що грає роль «дівчини» реєструє номер на сервісі онлайн-переказів і починає тихенько тирити гроші з мобільного рахунку жертви на свій. Іноді це триває досить довго, бо зникнення невеличких сум у 50-100 гривень на місяць не завжди помітне.
Буває і так, що шахраї взагалі встановлюють автоматичний платіж, а перекази триватимуть до тих пір поки жертва не почне щось підозрювати. Мобільний же оператор не несе у даному випадку жодної відповідальності за необережні дії клієнта.
Перекажіть ці історії своїм друзям, однокласникам, одногрупникам. Поділіться посиланням.
Шановні батьки, розкажіть ці історії своїм, «вже майже дорослим дітям». Донесіть цей чужий досвід. Не повчаючи, а лише наводячи реальні приклади, дайте своїм дітям розуміння того, що ошуканим шахраєм може бути кожен з нас! Розкажіть, що дорослих ошукують щодня, тисячами і не тільки в Інтернет.
Головне – ділитися цією інформацією, чужим і своїм досвідом, помилками. Тільки так ми зможемо запобігти шахрайству.