Другий відеоролік освітнього відео-проекту для банківських клієнтів «АЗБУКА БЕЗПЕКИ» на тему ефективних засобів захисту від шахрайства з використанням методів соціальної інженерії

безпечне використання карток в банкоматах

Українська міжбанківська Асоціація членів платіжних систем «ЄМА» інформує про подальший розвиток в рамках «EMA Academy» освітнього відео-проекту «АЗБУКА БЕЗПЕКИ», метою якого є сприяння підвищенню рівня знань банківських клієнтів щодо дієвих та ефективних засобів захисту від карткового та кредитного шахрайства шляхом виготовлення навчальних відеороликів щодо актуальних тем шахрайства та ефективних засобів захисту від нього.

Навчальні відеоролики виготовляються Асоціацією «ЄМА» з урахуванням результатів комплексного соціологічного дослідження «Шахрайство та грамотність у сфері використання платіжних інструментів: погляд українського споживача», в ході якого були проаналізовані наступні питання:

— поширеність різних видів шахрайства та уявлення держателів щодо поширеності шахрайства; частота зіткнення з шахрайством; соціально-демографічні портрети держателів, що постраждали від шахрайства; оцінка держателями небезпечності різних платіжних каналів;

— поінформованість держателів щодо правил ефективного та безпечного використання платіжних інструментів;

— поведінка держателів та використання ними засобів захисту в конкретних платіжних ситуаціях та ситуаціях зіткнення з шахрайством;

— причини невикористання держателями тих чи інших засобів захисту; засоби захисту, які потребують додаткових роз’яснень з боку банків;

— найзручніші для держателів форми та канали донесення банківських рекомендацій щодо ефективного та безпечного використання платіжних карток;

— переваги та недоліки прикладів рекомендацій щодо ефективного та безпечного використання платіжних карток в текстовому та відео-форматі.

За замовленням Асоціації дослідження проводилось компанією з маркетингових та соціологічних досліджень «GfK Ukraine» протягом січня-квітня 2014 р. Для подальшого отримання актуальної інформації щодо стану шахрайства та грамотності держателів платіжних карток планується, що подібне дослідження буде проводитись Асоціацією на щорічній основі.

Згідно з результатами дослідження, найчастіше держателі платіжних карток та люди з їх найближчого оточення стикаються з шахрайством внаслідок крадіжки або втрати платіжної картки (33% держателів, які особисто стикались з шахрайством, та 43% держателів, які стикались з шахрайством через людей зі свого найближчого оточення) та шахрайством з використанням методів соціальної інженерії, що базуються на експлуатації особливостей психології людини (фактор довіри, людські слабкості, страхи, тощо). Згадуючи досвід зіткнення з соціальною інженерією, держателі платіжних карток найчастіше відмічають шахрайство після отримання держателем картки повідомлення (електронною поштою або телефоном), яке спонукало його до розкриття інформації щодо карткових реквізитів (28% держателів, які особисто стикались з шахрайством, та 20% держателів, які стикались з шахрайством через людей зі свого найближчого оточення) та шахрайство після передачі реквізитів картки третім особам для виплати обіцяної винагороди, виграшу або заробітної плати (6% держателів, які особисто стикались з шахрайством, та 4% держателів, які стикались з шахрайством через людей зі свого найближчого оточення).

Результати дослідження підтверджує і статистика повідомлень українських банків у міжбанківській системі обміну інформацією про шахрайство з платіжними картками «Exchange-online», яка свідчить про тенденцію зниження рівня всіх традиційних видів шахрайства з використанням платіжних карток протягом 2014 р., але сигналізує про появу нового, швидко зростаючого тренду — шахрайства з використанням методів соціальної інженерії. Саме тому другий відеоролик освітнього проекту «АЗБУКА БЕЗПЕКИ» Асоціація «ЄМА» присвятила актуальній проблемі шахрайства з використанням методів соціальної інженерії, а саме, композиції соціальної інженерії та банкоматного шахрайства. Суть зазначеної технології шахрайства полягає в тому, що шахрай, граючи роль зацікавленого покупця або імітуючи діяльність співробітника банку, благодійного фонду, пенсійного фонду, тощо, під приводом отримання грошових коштів або розблокування картки змушує держателя платіжної картки підійти до банкомату, який надає послугу переказу коштів з картки на картку, та дотримуючись інструкцій, які в момент здійснення операції шахрай надає по телефону клієнту, здійснити переказ грошових коштів на картку шахрая, не розуміючи, що переказ «з картки на картку» можливий тільки зі своєї картки, або не здогадуючись, що під виглядом проведення розблокування картки держатель, насправді, здійснює переказ коштів зі своєї картки на картку шахрая.

Ціль навчального відеоролику полягає в тому, щоб донести держателям платіжних карток інформацію про те, що в банкоматі можливо переказати гроші тільки зі своєї картки — на чужу і ніколи — навпаки, а також продемонструвати, що виконання одного простого правила — «Зупинись та поміркуй!» є ефективним та достатнім засобом захисту від будь-якого шахрайства з використанням методів соціальної інженерії.

При виробництві відеоролику були враховані вимоги держателів до навчальних банківських відеоматеріалів, а саме:

§ надання пояснень щодо існуючих шахрайських схем та демонстрація їх «в дії»;

§ тривалість відеоролику до 3-5 хвилин;

§ середній за динамічністю звуковий супровід та відеоряд;

§ наявність чітких інструкцій;

§ супровід інструкцій відео-зображенням та текстом на екрані

Додатково звертаємо увагу на те, що в фокус-групах було висловлено думку, що банківські відеоролики щодо ефективного та безпечного використання платіжних карток, є кращою рекламою надійності банку, ніж реклама самих банківських послуг.

Навчальні відеоролики «АЗБУКИ БЕЗПЕКИ» виготовляються в стилі німого кіно (відеоряд супроводжується тільки інтертитрами) та призначені для демонстрації банківським клієнтам:

— в відділеннях банків на відео-екранах (за результати дослідження, саме цей канал є найзручнішим для держателів джерелом отримання інформації щодо ефективного та безпечного використання платіжних карток);

— через WEB-канали банку та його партнерів;

— через внутрішні інформаційні портали підприємств, які застосовують платіжні картки для отримання заробітної платні, стипендій.

Навчальні відеоролики «АЗБУКИ БЕЗПЕКИ» можуть бути використані без попереднього узгодження з Асоціацією «ЄМА», однак вони мають повністю зберігати свій вихідний вигляд.

За додатковою інформацією щодо освітнього відео-проекту «АЗБУКА БЕЗПЕКИ» звертайтесь до керівника «EMA Academy» Раїси Федоровської (fera@ema.com.ua).

Вам также будет интересно:

Fraud News Digest

Fraud Digest 28.09.2017

Cashless Diges

Cashless Digest 21.09.2017

Fraud News Digest

Fraud Digest 14.09.2017

Safe Card: Техника безопасного использования банкомата — за 30 секунд