Які перспективи відкриває для банків і фінкомпаній закон про платіжні послуги
4 серпня 2021 року Фінансовий клуб провів круглий стіл на тему “Які перспективи відкриває для банків та фінкомпаній закон про платіжні послуги”, в якому взяв участь директор Асоціації ЄМА Олександр Карпов.
Серед інших учасників були запрошені:
• Андрій Поддєрьогін, директор Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку НБУ;
• Олена Коробкова, виконавча директорка НАБУ;
• Олег Клименко, член правління з розвитку роздрібного бізнесу ОТП Банку;
• Андрій Прусов, заступник голови правління Банку Форвард;
• Ганна Довгальська, заступниця голови правління банку «Глобус»;
Експерти поділилися думками з приводу того, хто насамперед виграє від прийняття нового закону, та чи будуть захищені при цьому інтереси споживачів. «НБУ врахував і пропозиції учасників ринку, і вимоги платіжної директиви Євросоюзу, і питання безпеки платежів, посиленої аутентифікації, переходу відповідальності та прав і обов’язків сторін. Вони дуже докладно в законі виписані. Споживачі будуть задоволені», – вважає Олександр Карпов. Він додав, що будь-яка конкуренція, чи то внутрішньо українська, чи то за участю міжнародних гравців, поліпшить клієнтський досвід, і всі учасники ринку будуть змушені підтягувати свій рівень послуг до найкращого. «Ми бачимо на ринку мобільних застосунків, коли є банки № 1, 2, 3 і решта, які за рік всі ті послуги, які були в застосунках лідерів два роки тому, все ж таки впроваджують. Те ж саме буде на ринку відкритого банкінгу. Це призведе до суттєвого поліпшення і якості, і кількості послуг», – говорить експерт.
Він також очікує, що вже наприкінці 2022 року запрацюють пілоти відкритого банкінгу по відкритих стандартах API, які погодить НБУ. «Екосистема платежів і інформації набагато більша, ніж тільки платежі та розрахунки. Телеком, БКІ або ЖЕК. Ця інформація потрібна банкам чи споживачам? І те, і інше. Коли банки бачать інформацію про платежі ЖКГ або скорингові дані телекомів чи БКІ, або інформацію від небанківських фінансових установ, які їх кредитують, вони набагато більше і ефективніше можуть надавати послуги своїм клієнтам. Тому тут взаємна конвергенція, в першу чергу інформаційна».
Кожен банк вибере свою стратегію реагування на зміни. «У банків в умовах відкритих фінансів та API є чотири моделі поведінки: ти можеш відповідати вимогам регулятора, який зобов’язує тебе віддавати інформацію; ти можеш робити це і отримувати інформацію, збагачувати свою інформацію інформацією інших учасників ринку і на цьому заробляти; ти можеш бути першим чи другим, але більше віддавати інформації, ніж купляти, і заробляти на цій інформації за рахунок VIP-API; і є ще четвертий комбінований варіант. Якщо хтось хоче бути на ринку за два роки, то він буде змушений працювати. Якщо просто сидіти і нічого не робити, такий банк піде з ринку. Інстинкт самозбереження змусить банки працювати», – впевнений пан Карпов.
Повний запис трансляції можна подивитись на YouTube-каналі Фінансового клубу.