Новини платіжного ринку від ЄМА
Не пропустіть презентацію “5 must-have AFH tools для AntiFraud + AML Compliance” про ключові інструментами для боротьби з фінансовими шахрайствами та дотримання вимог AML. Про цю та інші новини ви можете прочитати в “Новинах платіжного ринку від ЄМА”, де ми двічі на місяць публікуємо коротку вижимку головних новин платіжної індустрії, щоб ви не пропустили нічого важливого
#ті_самі_підсумки
GR, PR ТА КОРПОРАТИВНІ КОМУНІКАЦІЇ
1. На регулярних зустрічах підгрупи з розробки специфікацій Open API Group закінчується опрацювання специфікацій для MVP3 (разовий платіж фіз. осіб та ФОПів в межах України).
2. НБУ публічно оприлюднив спільно опрацьовану специфікацію для MVP1-2.
3. Завершена перша стадія обговорення проектів НПА, порівняльні таблиці готуються до передачі в НБУ.
4. 11 лютого на запрошення АУБ Олександр Карпов виступив з доповіддю “5 must-have AFH tools для AntiFraud + AML Compliance”.
5. 25 лютого відбудеться XI Banking Legal Forum, на якому Олександр Карпов виступить з доповіддю “Платіжні операції: інструменти забезпечення задоволення регулятора в процесі перевірок”. Запрошуємо доєднатись до участі! Програма та деталі за посиланням
6. Продовжується реєстрація на ювілейну 25-ту конференцію XXV Payments & Security EMA Conference 2025. Нагадуємо, що до 1 березня діють акційні ціни на участь, тож радимо не відкладати реєстрацію на останній момент!
ANTIFRAUD ДЛЯ ГРОМАДЯН
1. Онлайн-гра «Здолай шахрая»: понад 70 000 переможців у боротьбі з платіжним шахрайством
У лютому ми відзначили важливу віху – понад 70 000 гравців повністю пройшли антишахрайську онлайн-гру «Здолай шахрая», здолавши всіх ігрових шахраїв!
Статистика станом на 18 грудня 2025 року:
- 70 993 гравців подолали всіх віртуальних шахраїв та пройшли гру повністю
- всього 1,5 млн+ громадян вже спробували свої сили у грі, перевіряючи, чи зможуть здолати шахраїв
«Здолай шахрая» – це ефективний інструмент платіжної безпеки, який навчає українців розпізнавати шахрайські схеми у реальному житті.
Освітні заходи у лютому:
Онлайн-гру “Здолай шахрая” активно впроваджують у навчальні програми закладів освіти. У лютому було проведено спеціальні уроки та інтерактивні заходи з використанням онлайн-гри “Здолай шахрая” у 22-х школах, ліцеях та університетах.
2. Результати інформаційної кампанії Школи Кібербезпеки ЄМА в Facebook
У першій половині лютого Школа Кібербезпеки активно ділилася порадами із захисту платіжної безпеки на платформі Facebook. Охоплення постами: 56 577 громадян.
Разом ми робимо платіжну безпеку доступною для всіх! Детальніше на сторінці у Facebook.
3. Консультації громадян щодо платіжного шахрайства
У першій половині лютого Асоціація ЄМА надала консультації 5 громадянам, які повідомили про випадки платіжного шахрайства телефоном або через функціонал “Заявити про інцидент”. Кожному з них було надано рекомендації щодо подальших дій для мінімізації ризиків та захисту їхніх фінансових даних.
Окрему увагу приділено консультаціям людей похилого віку, які часто стають мішенню для шахраїв. Спільно з університетом третього віку “Протон”, Асоціація ЄМА організувала спеціальний Telegram-канал, де слухачі університету можуть задавати свої питання щодо платіжної безпеки та отримати актуальну інформацію про безпечне використання банківських карток, онлайн-банкінгу та протидію шахрайству.
Теми наданих консультацій людям похилого віку в Telegram-каналі:
1. Безпечний обмін файлами
- Які файлообмінники мають хорошу репутацію та не несуть загрозу безпеці?
- Чому варто уникати російських сервісів для обміну файлами?
- Як правильно користуватися Google Drive, WeTransfer та іншими сервісами?
2. Захист персональних даних та конфіденційність
- Чи варто завантажувати відео з YouTube та які ризики це може мати? Як завантажувати відео безпечно?
- Яку інформацію збирають мобільні застосунки?
- Чи безпечні AI-боти (ChatGPT, Gemini, DeepSeek) та як уникнути витоку конфіденційних даних?
3. Оптимізація місця для зберігання файлів
- Що робити, якщо на Google Drive закінчилося місце?
- Чи є альтернативи для зберігання документів, фото та відео?
4. Актуальні юридичні питання
- Як подати заяву до міжнародного Реєстру збитків, завданих агресією РФ проти України?
Створений Telegram-канал став платформою для навчання та підвищення цифрової грамотності серед людей похилого віку. Консультації охоплюють широкий спектр питань – від кібербезпеки до комп’ютерної грамотності.
4. Навчання пенсіонерів з платіжної безпеки: практичні вебінари від EMA Academy
Захистити себе від фінансових шахраїв – це виклик для людей старшого віку. EMA Academy проводить навчальні вебінари для людей поважного віку — студентів Університету “Протон”, де розбирає актуальні загрози та навчає ефективним методам кіберзахисту.
На лекції 7 лютого ми розбирали такі питання:
- Як перевіряти посилання перед переходом, використовуючи CheckMyLink та WhereGoes.
- Як перевірити файл на віруси за допомогою VirusTotal, не ризикуючи інфікувати комп’ютер.
- Як відрізнити шахрайські сайти для оплати штрафів та підроблені онлайн-крамниці, зокрема фішингові сайти iPay та JYSK.
- Чому небезпечно заповнювати Google-форми від невідомих відправників та як уникнути викрадення персональних даних.
- Що реально дає режим «Інкогніто» і в яких випадках варто використовувати VPN.
- Які VPN-сервіси рекомендують Кіберполіція та Держспецзв’язку.
Чому це важливо?
Люди похилого віку часто стають мішенню шахраїв через брак цифрових навичок. Навчальні заходи EMA Academy допомагають їм уникати фінансових втрат та почуватися впевненіше в онлайн-середовищі.
Коли навчання дає реальні результати
Ми пишаємося, коли наші студенти не лише слухають лекції з платіжної безпеки, а й втілюють отримані знання у життя, захищаючи себе та інших від шахрайства! Свіжий кейс із курсу “Платіжна безпека для бумерів”: 6 лютого слухачка курсу виявила фішинговий сайт, що маскувався під офіційний вебсайт JYSK Ukraine, сповістила Асоціацію, після чого фішинговий сайт був заблокований.
ANTIFRAUD ДЛЯ ЧЛЕНІВ ЄМА ТА ДЕРЖАВИ
1. На запит Міністерства Цифрової Трансформації України надаються консультації з питань євроінтеграції.
2. 5 лютого проведено вебінар «Безпека ланцюгів постачання: сучасні виклики та вимоги для фінансового сектору», в якому прийняли участь більше 100 учасників фінансового сектору. Матеріали вебінара доступні за запитом, звертайтесь до Олесі Данильченко, [email protected].
3. 7 лютого підготовлено та відправлено в Європейську Асоціацію Безпечних Транзакцій регулярний звіт щодо поточних тенденцій платіжного та банкоматного шахрайства в Україні.
4. 11 лютого в Едінбурзі Заступник Директора Асоціації, Керівник ФБР і К, Олеся Данильченко прийняла участь в стратегічній зустрічі Європейської Асоціації Безпечних Транзакцій, до складу якої ЄМА входить з 2012 року
5. 12 лютого в Едінбурзі Заступник Директора Асоціації, Керівник ФБР і К, Олеся Данильченко представляла Україну в 9му Глобальному Конгресі Європейської Асоціації Безпечних Транзакцій.
Члени ЄМА продовжують використовувати сервіси AntiFraud HUB для попередження та розслідування шахрайств в платіжній та кредитній сферах.
Fraud Payments Tracker
Fraud Payments Tracker – сервіс відслідковування та блокування несанкціонованих переказів
- 14 організаціями відправлено 1 299 алертів на загальну суму 15,78 млн. грн.
- 18,5 хв. – середній час опрацювання алерту
- 98 000 грн. повернуто потерпілим клієнтам Моно, А-Банк та Приватбанк
- більше ніж 313 тис. грн. доступні для повернення клієнтам Моно, Ощадбанк Приватбанк та ПУМБ
Mobile Check
Mobile Check – універсальний сервіс верифікації (3 в 1) заміни sim-карток за номерами Vodafone, lifecell та Kyivstar, що має API та web-інтерфейси та враховує заміни фізичних sim-карток на e-sim-та в зворотньому напрямку. Сервіс працює без абонплат.
- 775 високоризикованих замін sim-карток виявлено користувачами сервісу
- 0,43 сек. – середній час верифікації
Crime Check Online
Crime Check Online 2:00 – нова версія сервісу взаємодії банків та фінансових установ з Кіберполіцією щодо підтвердження інформації про отримувачів неналежних переказів згідно заяв потерпілих
- отримано 2 949 запит по карткам 42 емітентів
- 95,22 % – відсоток опрацьованих запитів
- середній час опрацювання запиту – 6 годин
CardHolder Verification
CardHolder Verification – сервіс верифікації власника картки, що дозволяє встановити відповідність власника картки заявленим даним
- 467 невідповідністей власника картки виявлено завдяки сервісу
- попереджено більше ніж 2 млн. 700 тис. грн. потенційних втрат від шахрайства
- 0,7 сек. – середній час верифікації
Сервіс “БД Інциденти”
Сервіс “БД Інциденти” – база підтверджених випадків шахрайства
- 19 організаціями зареєстровано 1540 інцидентів, що на 63% більше ніж за попередній період
- 43 437 перевірок підтвердили наявність негативу, що на 17% більше ніж за попередній період. Це дозволило 34 організаціям попередити шахрайство
Автоматизація боротьби з шахрайством підвищує ефективність роботи учасників платіжного ринку. Приєднуйтесь до Асоціації та використовуйте сервіси ЄМА!
Перемоги та миру!
Команда ЄМА