Новини платіжного ринку від ЄМА
ЄМА розпочала підготовку до прес-брифінгу для ЗМІ та громадськості, присвяченого підсумках платіжного шахрайства у 2023 році. Про цю та інші новини ви можете прочитати в “Новинах платіжного ринку від ЄМА”, де ми двічі на місяць публікуємо коротку вижимку головних новин платіжної індустрії, щоб ви не пропустили нічого важливого
#ті_самі_підсумки
GR, PR ТА КОРПОРАТИВНІ КОМУНІКАЦІЇ
1. На регулярних зустрічах підгрупи з розробки специфікацій Open API Group з’ясували питання:
- посиленої автентифікації на стороні PISP, AISP, ASPSP, повʼязаних питань UX;
- наслідування факторів в процесі посиленої автентифікації та авторизації consent або платежу на стороні ASPSP;
- викликів, відповідей для різних видів consent, обсягу повернутої інформації та її впливу на СХ, UX, особливостей SCA
2. Розпочали обговорення критеріїв тестування в процесі MVP, готується перелік обовʼязкових кроків тестування.
3. Від Національного банку отримано відповідь на лист щодо дедлайну забезпечення обов’язкового для авторизованих (ліцензованих) надавачів нефінансових платіжних послуг доступу до базових API.
4. Отримана відповідь Національного банку щодо складних питань посиленої автентифікації, які регулюються Постановою 58, які були підготовлені Асоціацією ЄМА в результаті робочих зустрічей з банками і фінансовими-компаніями. Вона містить позицію НБУ з 20+ питань, пов’язаних з SCA, КЕП, УЕП, наслідуванням факторів тощо.
5. Продовжуються щорічні зустрічі з керівниками учасників ЄМА (перші 10 з 64) щодо планування спільних активностей в 2024 році. Для обговорення планів та актуальних питань 2023-2024 рр. забронюйте час, звернувшись на електронну пошту [email protected].
ANTIFRAUD ДЛЯ ГРОМАДЯН
1. У рамках підтримки інформаційної кампанії #ШахрайГудбай вийшов останній епізод “Ґуґл, його двійники та двійники на Ґуґлі” першого сезону онлайн-коміксу #ЖабаГадюку, який пояснює громадянам, як розпізнати шахрайські мобільні застосунки в магазинах застосунків. Нагадаємо, що комікс був створений у підтримку інформаційної кампанії НБУ “ШахрайГудбай”, і за півроку охопив понад 1 мільйон українців. Ознайомитися з усіма епізодами можна на офіційній сторінці коміксу, а завантажити усі наявні на сьогодні епізоди — за посиланням. Якщо ви вважаєте, що комікс був корисним та цікавим, та зацікавленні у виробництві другого сезону, напишіть на електронну пошту [email protected].
2. В першій половині січня онлайн-гру “Здолай шахрая” повністю пройшли, здолавши всіх ігрових шахраїв, 202 гравця. Станом на сьогодні, за допомогою онлайн-гри “Здолай шахрая” 62959 громадян поліпшили свої навички з платіжної безпеки та кібергігієни.
3. Заблоковано на рівні реєстраторів та хостерів 26 шахрайських сайтів з заробітку в Інтернет, сайтів грошової допомоги, фішингових сайтів OLX, ПриватБанк, Ощадбанк, ПУМБ, Райффайзен Банк, Абанк та Steam, шахрайських онлайн-казино та онлайн-крамниць.
4. Консультації громадян: 26 громадян, які повідомили про платіжне шахрайство телефоном або через функціонал Заявити про інцидент було проконсультовано щодо подальших дій.
ANTIFRAUD ДЛЯ ЧЛЕНІВ ЄМА ТА ДЕРЖАВИ
1. 15 січня заступник Директора Олеся Данильченко прийняла участь в нараді з питань протидії кіберзлочинності, яка пройшла в Одесі під головуванням керівника Одеської обласної прокуратури Ігоря Домущея.
2. Розпочато підготовку до проведення щорічного прес-брифінгу Асоціації ЄМА для ЗМІ “Підсумки платіжного шахрайства в 2023 році в Україні: статистика, тренди. Рекомендації громадянам та захист персональних даних.” Прес-брифінг відбудеться 25 січня 2024 року в Києві, об 11:00 в Прес-центрі Українського Дому “Український кризовий медіа-центр» (вул. Хрещатик, 2).
3. Члени ЄМА продовжують використовувати сервіси AntiFraud HUB для попередження та розслідування шахрайств в платіжній та кредитній сферах:
Fraud Payments Tracker
Fraud Payments Tracker – сервіс відслідковування та блокування несанкціонованих переказів
- 15 банками відправлено 924 алерти на загальну суму 10 млн. 273 тис. грн
- Розподіл по типам шахрайства:
- 12 хв. – середній час опрацювання алерта з моменту його створення банком-відправником
- 4 700 грн – повернуто клієнтам Монобанку та ПУМБу
- 35 915 грн – доступно для повернення клієнтам Монобанку та Ощадбанку
Сервіс “БД Інциденти”
Сервіс “БД Інциденти” – база підтверджених випадків шахрайства
- 14 організаціями зареєстровано 688 інцидентів
- Монобанк розпочав перевірки негативу із використанням API
- 20 238 перевірок підтвердили наявність негативу, що дозволило 30 членам Асоціації попередити шахрайство
Mobile Check
Mobile Check – універсальний сервіс верифікації (3 в 1) заміни sim-карток за номерами Vodafone, lifecell та Kyivstar, що має API та web-інтерфейси та враховує заміни фізичних sim-карток на е-sim та в зворотньому напрямку. Сервіс працює без абонплат.
- компанія FirstCredit розпочала використання сервісу з метою мінімізації ризиків оформлення третіми особами несанкціонованих кредитів
- 656 високоризикових замін sim-карток було виявлено користувачами сервісу
- 15 компаній здійснювали верифікації статусу sim-картки;
- 0,39 сек. – середній час верифікації
Crime Check Online
Crime Check Online – сервіс взаємодії з Кіберполіцією щодо отримувачів несанкціонованих платежів згідно заяв потерпілих клієнтів
- на виконання Меморандуму між Національною поліцією України та Асоціацією ЄМА від 14.09.2023р., з метою підвищення ефективності досудового розслідування злочинів, вчинених з використанням платіжних інструментів, до функціоналу CrimeCheck було підключено співробітників Кримінального блоку – управлінь Карного розшуку та Боротьби з наркозлочинністю
- 11 січня були створені перші запити Кримінального блоку
- розподіл запитів згідно джерела
- загальна статистика запитів
CardHolder Verification
CardHolder Verification – сервіс верифікації власника картки
- 183 невідповідностей власника картки виявлено завдяки сервісу за звітній період
- більше ніж 890 тис. грн. потенційних втрат від шахрайства було попереджено
- 0,93 сек. – середній час верифікації
Банки, що бажають компенсувати витрати на членство в Асоціації та використання сервісу Mobile Check, можуть отримати консультацію за адресою [email protected]
Автоматизація боротьби з шахрайством підвищує ефективність роботи учасників платіжного ринку. Приєднуйтесь до Асоціації та використовуйте сервіси ЄМА!
Бажаємо спокійного та результативного січня вам і собі!
Команда ЄМА