Прес-реліз ЄМА: Сучасні дієві та ефективні засоби захисту від шахрайства залишаються не відомими або не використовуються більшістю користувачів платіжних карток та інтернет-банкінгу

Сучасні дієві та ефективні засоби захисту від шахрайстваn

Київ, 17 березня 2014 року

Асоціація «ЄМА» представляє результати першого етапу комплексного дослідження на тему ««Шахрайство та грамотність у сфері використання платіжних інструментів: погляд українського споживача», проведене GFK Ukraine на замовлення Асоціації. В лютому 2014 року було здійснено кількісне репрезентативне опитування користувачів людей старше 16 років, які проживають в Україні.

В ході дослідження була оцінена частка користувачів, які стикалися з різними видами шахрайства в сфері використання платіжних інструментів (платіжних карток та Інтернет-банкінгу), було виявлено їх ставлення до даного явища та рівень поінформованості щодо методів захисту при використанні банківських продуктів.

Результати дослідження показали достатньо високу поінформованість користувачів щодо існування шахрайства у сфері використання платіжних інструментів — понад 90% опитаних знають про це явище. При цьому 15% опитаних стикались з тим чи іншим видом шахрайства власноруч або з шахрайством стикались їх рідні та люди з їх найближчого оточення.

Серед найбільш поширених видів шахрайства були відзначені:

— шахрайство після викрадення або втрати платіжної картки — 44%,

— шахрайство після використання картки в банкоматі — 33%

— види шахрайства, що відносяться до соціальної інженерії — 23%.

Дві третини опитаних після особистого зіткнення з шахрайством змінили свою модель використання платіжної картки. Найбільш поширеною стратегією стало використання захисту — збільшення набору способів захисту (11%) або рішення використовувати захист (28%), — стратегію уникнення використання платіжної картки або зміни банку обрали 22% та 11% відповідно.

Щодо поінформованості про правила безпеки при використанні платіжних карток, то 83% респондентів заявляють, що читали або чули про такі правила. Про правила безпеки при використанні Інтернет-банкінгу чули або читали 74% користувачів. Правила користування платіжною карткою, надані банком як додаток до договору, лідирують в якості джерела інформації про безпеку використання карток (65%). Ті респонденти, які читали правила свого банку, в цілому, оцінюють їх як зрозумілі, здійснимі, інформативні, переконливі та добре оформлені. Водночас, аналіз відповідей респондентів на питання щодо поведінки в потенційно небезпечних ситуаціях, ступеню небезпеки цих ситуацій та методів захисту від шахрайства, які вони знають та використовують, показує, що їх поінформованість про правила безпеки при використанні платіжних інструментів (карток, інтернет-банкінгу) в дійсності, не є достатньо високою та не відповідає реальним поточним загрозам.

Опитування показало низький рівень спонтанного (без підказки) знання засобів захисту від шахрайства: 11% користувачів платіжних карток не змогли назвати жодного засобу захисту, решта респондентів відмітили, що їм відомий в середньому 1,6 з 10 засобів захисту від шахрайства. Названі користувачами засоби захисту є традиційними (відомі більше 20 років), а сучасні дієві та ефективні засоби захисту від шахрайства лишаються не відомі або не використовуються більшістю користувачів.

52% респондентів говорить про необхідність не розголошувати нікому ПІН-код, 22% — що не можна передавати карту іншим особам, писати ПІН-код на картці і не зберігати його разом з картою (14%). Водночас, сучасні дієві та ефективні засоби захисту від шахрайства залишаються не відомими або не використовуються більшістю користувачів платіжних карток. На питання про те, навіщо потрібні СМС-повідомлення, тільки 44 % респондентів обрали варіант «щоб у разі крадіжки грошей або іншого шахрайства оперативно зв’язатися з банком та заблокувати карту», — переважна більшість (91%) сприймають СМС-інформування як повідомлення про надходження грошей (заробітної плати, пенсії, стипендії) на рахунок. Тільки 58% респондентів вважають, що карту необхідно заблокувати при отриманні СМС про операцію, яку користувач платіжної картки не здійснював. Таким чином, СМС-інформування сприймається, скоріше, як джерело інформації про надходження коштів на картку, але не як інструмент для зупинки шахрайських операцій.

В пошуках актуальної інформації щодо дієвих та ефективних засобів захисту від шахрайства користувачі платіжних карток звертаються до ЗМІ (42%), банківських співробітників (39%) та друзів і знайомих (35%); при цьому тільки 8% респондентів шукають таку інформацію на офіційних сторінках банків в мережі Інтернет. Найбільш ефективним способом попередження шахрайства в платіжній сфері є взаємодія користувачів з банківським персоналом, в першу чергу, співробітниками фронт-офісу, які безпосередньо консультують користувачів, тому для банків є дуже актуальним високий рівень професіоналізму співробітників фронт-офісу та їх обізнаність тенденціям платіжного шахрайства та актуальним засобами захисту.

Дослідження проводиться Асоціацію «ЄМА» для тестування найбільше важливих питань підвищення кваліфікації банківських фахівців та передує запуску ЄMA Academу системи дистанційного банківського навчання метою якої є надання фахівцям он-лайн доступу до актуальних систематизованих знань та можливість поєднання навчання з виконанням службових обов’язків.

Українська міжбанківська асоціація членів платіжних систем «ЄМА» була заснована в 1999 році. Основним завданням ЄМА є захист прав та лобіювання законних інтересів банків-членів Асоціації та їх клієнтів. До складу Асоціації входять 82 банків й компаній, учасників українського ринку безготівкових платежів та 38 банків й компаній РФ, Молдови, Казахстану та Білорусі.

*** За додатковою інформацією: Олександр Карпов: 044 568-58-38, aka@ema.com.ua http://www.ema.com.ua

Вам также будет интересно:

Safe Card: Техника безопасного использования банкомата — за 30 секунд

Cashless Diges

Cashless Digest 7.09.2017

Fraud News Digest

Fraud Digest 31.08.2017

Объединение усилий в борьбе с кибермошенничеством